PATSBEMOEDIGING

2 juniGod is alles voor je. Heb je honger? Hij is het brood. Verkeer je in duisternis? Hij is het licht. (...) Ben je weduwe? Hij is je echtgenoot. Of wees? Hij is je vader. (Augustinus)

donderdag 18 juni 2026

Bodybuilder🏋️

 

HOE BODYBUILDER JOHANNES VOLLEDIG TOT STILSTAND KWAM HIJ INJECTEERDE PER ONGELUK EEN DODELIJKE DOSIS INSULINE 

 Op nieuwjaarsdag 1999 wordt Jannes geboren in Den Helder. Hij is een vrolijk en open kind, maar na de scheiding van zijn ouders ontstaat er iets anders: een honger naar bevestiging. Wanneer hij als tiener op YouTube bodybuilding ontdekt, is hij meteen verkocht. 🏋️

  bodybuilding-bewegende-animatie-0078 

 Jannes gebruikt anabolen, groeihormonen en insuline. De gevolgen zijn groot. Zijn ademhaling stokt, zijn organen raken overbelast. Het gaat bijna mis wanneer hij per ongeluk een dodelijke dosis insuline injecteert. Ik had mijn ogen open, maar alles was zwart. Het voelde alsof ik aan het doodgaan was.” 🏋️

 In 2020 verandert alles wanneer een vriendin hen uitnodigt voor een kerkdienst. Ze starten een Alpha-cursus en ontdekken dat bevestiging niet op een podium te vinden is, maar in geloof. “Mijn waarde ligt niet in grote armen of een beker, maar in God” Jannes en Ivana groeien dicht naar elkaar toe. Ze trouwden. EO🏋️



dinsdag 9 juni 2026

Katwijkse ziekte

 

ZE IS DRAGER VAN KATWIJKSE ZIEKTE 

 Sinds ruim twee jaar weet Nicole de Jong (33) dat ze drager is van de Katwijkse Ziekte. Deze ziekte uit zich door meerdere hersenbloedingen op latere leeftijd. "Ik besefte al jong dat het leven niet zomaar gegeven is." 🩺
   
Dit is een erfelijke ziekte die veel Katwijkse families raakt. De ziekte kenmerkt zich door meerdere hersenbloedingen, waarvan de eerste zich vaak voordoet tussen 45 en 65 jaar. Al op jonge leeftijd moest ze al meerdere keren afscheid nemen van haar vader, die op zijn 49ste zijn eerste hersenbloeding kreeg. 🩺 

 Een medicijn voor de ziekte is er op dit moment niet. Zo krijg ik regelmatig ruggenprikken. In de tussentijd mag je niet zwanger raken. Je hebt 50 procent kans om de ziekte door te geven bij een zwangerschap. 🩺 

 Ook is het voor Nicole raar om te weten dat ze drager van een ziekte is, terwijl ze zich goed voelt. Het is een aandoening die in mijn familie voorkomt'. Nicole gelooft in God en haalt veel kracht uit muziek. "Mijn geloof is niet per se meer of minder geworden. Op 30 mei loopt Nicole 50 kilometer om geld in te zamelen voor onderzoek naar de Katwijkse Ziekte. EO 

 Bekijk video kopieer link: GEBED VOOR BEVRIJDING EN GENEZING https://youtu.be/xC0d3v7YXaQ?si=Oj0uSplnUiBDvj9k 



dinsdag 2 juni 2026

NAOMI’S LEVEN DRAAIDE OM VOETBAL ⚽ ⚽

 

... TOTDAT DIT GEBEURDE 

 Naomi (20) had een grote droom: profvoetballer worden. "Ik was altijd buiten en non-stop aan het spelen. Ik werd zo verliefd op mijn eerste voetbalschoenen dat ik er zelfs mee sliep, haha!" Deze droom veranderde plotseling toen ze haar geloof in God terug vond. ⚽ 

 Voetbal was mijn eerste liefde. Op mijn twaalfde ben ik bij een club gaan spelen. Het bleek dat ik talent had en al snel mocht ik naar een hoger team. Vanaf toen werd voetbal een nog groter onderdeel van mijn leven. Mijn hele leven draaide om voetbal en het was voor mij een grote uitlaatklep. Mijn thuissituatie was niet fijn en door het voetballen hoefde ik daar niet aan te denken." ⚽ 


 Op een dag kreeg ik op TikTok een berichtje van iemand die wilde samenwerken. Op zijn account zag ik dat hij zowel voetbal- als geloofsvideo’s maakte. Bij mij was mijn geloof juist een beetje weggezakt. We raakten in gesprek en hij nodigde me uit voor een kerkdienst. In die kerk leerde ik steeds meer over God en kreeg ik ook een band met Hem. ⚽

 Op een gegeven moment merkte ik dat mijn prioriteiten begonnen te verschuiven. Voetbal voelde ineens niet meer zo belangrijk. Voetbal heeft me zo lang weggehouden van nare dingen thuis. Waarom zou ik daar nu mee stoppen?’ Maar die fluisterende stem in mijn hoofd werd steeds duidelijker. Ik had het gevoel dat God mij een andere richting op wilde sturen. Uiteindelijk hakte ik de knoop door en besloot ik te stoppen met voetbal." ⚽ 

 Inmiddels speel ik al twee maanden niet meer en voelt het als de juiste keuze. Je kan profvoetballer zijn én christen, maar dat past niet bij mij. Het zou bij mij ten koste gaan van de kerkdiensten en de taken die ik in de kerk wil doen. Dat wil ik niet. Natuurlijk ga ik nog wel eens een balletje trappen met mijn vrienden, maar het zal niet meer zo’n grote rol spelen in mijn leven als eerst.” eo



donderdag 28 mei 2026

ER IS BIJ MIJ EEN VUUR AANGEWAKKERD

DAT NOOIT MEER IS WEGGEGAAN 

 Dick Lock: In 1995 ging ik voor het eerst naar HTB (Holy Trinity Brompton, de kerk in Londen waar Alpha ontstaan is – red.). 46 jaar oud was ik toen. Ik had nog nooit van Alpha gehoord. Als 18-jarige dacht ik alles te weten over het geloof, ik was echt een evangelisch jongetje. Ik kende de Bijbel van voor tot achter, maar het zat vooral in mijn hoofd. ❤️‍🔥 

 Ik hoorde dat er een opwekking gaande was bij HTB. ‘Daar was de Heilige Geest aan het werk’, zo werd er gezegd. Daar was ik wel nieuwsgierig naar. Ik wilde graag meer van Gods Geest beleven en besloot een lang weekend naar HTB te gaan. Het was steeds een goede tijd van gebed, maar waar ik naar verlangde gebeurde niet. Ik kreeg geen diepe ontmoeting met God. Enigszins teleurgesteld kwam ik thuis. ❤️‍🔥

   

Maar in de week erna, toen ik gewoon thuis schoolwerk zat na te kijken, was het alsof God ineens in mijn kamer aanwezig was. Het was zo overweldigend! Ik moest enorm huilen omdat Gods liefde zo mooi was. God houdt zoveel van me, besefte ik met elke vezel van mijn lijf. Ik zei: ‘God, niet nog meer! Ik kan het niet handelen’. Er is bij mij een vuur aangewakkerd dat nooit meer is weggegaan. Het bleef niet bij dit eerste bezoek aan HTB. ❤️‍🔥 

 Mijn geestelijke wereld werd door Alpha een stuk groter. ‘God houdt van alle mensen, in welke kerk dan ook’, ontdekte ik. Door Alpha heb ik ook het belang van bidden ontdekt. Gebed in de kerk is zo belangrijk. Alpha is als eerste bestemd voor mensen die Jezus nog niet kennen. Daarnaast is Alpha ook een enorm krachtig middel voor christenen. ❤️‍🔥 

 Alpha heeft veel potentiële kerkverlaters teruggezet in de kerk. Ik ben nu 72. Mijn hele leven ben ik christen geweest. Ik ben vrienden in het geloof verloren. Waar heb ik het aan te danken dat ik nog steeds geloof? Als ik niet zo betrokken was geweest bij Alpha had ik misschien ook wel bij de kerkverlaters gehoord. Ik heb God niet vastgehouden, Hij heeft mij vastgehouden en heeft Alpha daarvoor gebruikt. alpha nederland

  Care-van

vrijdag 22 mei 2026

ALS JE DOOD BENT IS HET AFGELOPEN

 

Mijn moeder is christelijk opgevoed, mijn vader niet. Thuis deden we er niets mee. Bij mijn opa en oma lazen we wel uit een kinderbijbel. Diep in mijn achterhoofd wist ik dat er meer moest zijn in het leven. Onbewust was ik er altijd mee bezig. ✝️ 

 Het schoot me te binnen dat ik een Bijbel had gekregen toen ik van de basisschool afging. Al die jaren lag hij ongeopend in de kast. Ik begon te lezen, vanaf het begin. Ik vroeg me af: ‘Is dit echt gebeurd, of is het symbolisch?’ ✝️

  alpha 

Ik was een half jaar zoekende. Constant kreeg ik gedachten om te stoppen met mijn zoektocht. Maar de preken sloegen in, alsof ze over mij gingen. Tijdens de diensten voelde ik telkens een motivatie om voor me te laten bidden. Toen ik het aandurfde, werd ik aangeraakt door de Heilige Geest, al wist ik nog niet wie Hij was. Er werd opnieuw een oproep gedaan voor Alpha en ik meldde me aan. ✝️ 

 Ik voelde me leeg vanbinnen en had veel vragen. Wat is mijn leven eigenlijk waard? Waarom leef ik überhaupt? En waarom denken andere mensen hier niet over na? Dat begreep ik niet. Dan zeiden ze: ‘Als je dood bent, is het afgelopen,’ maar daar was ik niet tevreden mee. Dit gevecht heb ik lang gehad. Pas aan het einde van het Alpha-seizoen ebde het weg en wist ik zeker dat God bestond. ✝️

 Alpha heeft mijn leven veranderd. Ik heb veel antwoorden gekregen. Toch komen er altijd weer nieuwe vragen bij, zodra er vragen beantwoord zijn. ✝️ 

 Mijn levensdoel is om nog dichter bij Hem te komen. Voordat ik Jezus kende, twijfelde ik of mijn leven zin had. Ik ben blij en dankbaar dat ik dat lege gevoel vanbinnen kwijt ben. Jezus heeft mij een intens gevoel gegeven dat ik ertoe doe. Hij heeft me bevrijd van mijn schuldgevoelens en van mijn angst om dood te gaan. Jezus heeft zo’n groot verschil gemaakt in mijn leven!” Alpha Nederland

  b2

zondag 17 mei 2026

HET DUISTER HEEFT PLAATS GEMAAKT IN LICHT IN MIJN LEVEN

Martijn (26): “Jarenlang had ik last van depressies en allerlei lichamelijke klachten. Ik gebruikte allerlei medicijnen. Doktoren en therapeuten wisten niet wat ze met me aan moesten. Bij de crisisdienst werd ik na een paniekaanval weggestuurd, omdat ze niets voor me konden doen. Ik voelde me niet geliefd, niet gehoord en niet begrepen. Ik had mijn christelijke opvoeding achter me gelaten en hield me bezig met hekserij en satanisme. 🙇🏾 

Hetduister
 Toen ik 22 jaar oud was, werd ik door kennissen uitgenodigd voor een Alpha. De eerste avond was ik helemaal in het zwart gekleed en droeg ik laarzen en handschoenen met spikes. Toch werd ik liefdevol geaccepteerd. Ik kon er mezelf zijn. In de gesprekken trapte ik wel tegen de Bijbel aan. Toch was er steeds iets wat me trok om naar de Alpha-bijeenkomsten te blijven komen. 🙇🏾

 Alpha heeft een groot verschil gemaakt in mijn leven. Al mijn negatieve gedachten en twijfels schoven opzij. Ik ontdekte dat je een persoonlijke relatie met God kunt hebben. Ik kende Hem als een strenge God met het wijzende vingertje. Maar bij Alpha heb ik God leren kennen als een liefdevolle Vader die altijd bij me is en geen oordeel over me heeft. 🙇🏾 

 Inmiddels geef ik zelf Alpha. Een betaalde baan is voor mij nu nog geen optie. Door Alpha te geven heb ik het gevoel dat ik bijdraag aan de maatschappij, dat geeft mij zoveel voldoening. Ik geniet er enorm van als deelnemers tot nieuwe inzichten komen en groeien. alphanederland 🙇🏾

 DE AARDE VAN JE HART Bezoek: https://www.5fchurch.org/blog/the-soil-of-your-heart
4c

maandag 11 mei 2026

STERRE KWAM DOOR HAAR BESTE VRIENDIN TOT GELOOF

SINDS IK JEZUS KEN STRAAL IK 

 Sterre (21) is niet christelijk opgevoed, maar als haar beste vriendin, die toevallig ook Sterre heet, haar Bijbelteksten doorstuurt, verandert er iets: “De dingen die ze doorstuurde vond ik eigenlijk wel heel interessant en dus downloadde ik de Bijbelapp, zodat ik zelf kon gaan lezen. Elke dag kreeg ik een melding met een nieuwe Bijbeltekst waardoor ik dagelijks bezig was met het geloof.

  sterre 

Er gebeurden toen een aantal dingen in mijn leven waarvan ik dacht: dit moet God zijn ‼️Mijn opa lag bijvoorbeeld door een hartstilstand in het ziekenhuis op de Intensive Care. We hadden als familie al afscheid van hem genomen, omdat hij zou overlijden. Ik heb daarna nog voor hem gebeden. Geheel onverwachts ging het twee dagen later op wonderbaarlijke wijze beter met hem! ⁠⁠ Ook als ik bid voor de stress die ik soms heb over school, merk ik dat ik rustiger word 😌 

Het is een soort vrede die over me heen komt. Ik vraag dan of God eerst in mijn hoofd wil komen, voordat ik dat doe en mezelf gek maak met mijn eigen gedachtes.⁠⁠Nu ga ik samen met mijn beste vriendin Sterre naar de kerk en denk erover na om me dit jaar te laten dopen. Sinds ik Jezus ken ben ik zoveel rustiger, dankbaarder en zien vriendinnen ook dat ik straal 💫 

 Het bijzondere is dat steeds meer vrienden van mij ook interesse krijgen in het geloof. Een vriendin van mij heeft deze week zelfs een Bijbel gekocht! Mijn broertje is ook steeds meer met het geloof bezig en mijn moeder wil een keer mee naar de kerk. Het is zo mooi om te zien hoe God aan het werk is!⁠⁠👉️

Als jij het moeilijk vindt om je niet-christelijke vrienden te vertellen over God, zou ik zeggen: stuur gewoon eens een keer een worshipnummer door of een mooie Bijbeltekst. Hou het laagdrempelig en laat zien dat je openstaat voor een gesprek.⁠ eo 

 DE AARDE VAN JE HART Bezoek: https://www.5fchurch.org/blog/the-soil-of-your-heart

  6a9

maandag 4 mei 2026

MIDDEN IN DIE DUISTERNIS

BAD IK OM BESCHERMING 

 Michiel (47) groeit gelovig op, maar laat in zijn studententijd het geloof los. Hij kan zich niet voorstellen dat er ‘niets’ is, maar wat is er dan wel? Dat wil hij zelf uitzoeken. Bij die zoektocht verdiept hij zich in allerlei religies. Langzamerhand komt hij in aanraking met New Age en de spirituele wereld. Hij besluit mee te doen aan een spirituele ceremonie. 🤲🏼

   

 Ik was heel nieuwsgierig. Ik geloofde niet in de occulte wereld, maar ik hoorde wel veel verhalen over mystieke ervaringen tijdens zo’n ceremonie. Ik was inmiddels gewend geraakt aan de New Age-gedachte dat god overal is. En ik was ervan overtuigd dat alle religies uiteindelijk naar dezelfde god wijzen. 🤲🏼 

 Hij gaat samen met zijn vrouw naar een kerkproeverij en wordt daar uitgenodigd voor Alpha. Samen volgen ze Alpha in hun woonplaats Harderwijk. “Dat was zo’n andere ervaring dan de wereld van de New Age. 🤲🏼 

 “Ik heb de onvoorwaardelijke liefde van God ervaren en een enorme rust ontvangen. Ik weet nu dat ik bij God mag komen, ook als ik er een potje van heb gemaakt. Omdat Jezus voor mij is gestorven, mag ik ongegeneerd in die liefde gaan staan en hoef ik mij niet meer schuldig te voelen of te schamen. Dat is een gevoel van thuiskomen, en tegelijkertijd zo’n intens nieuwe ervaring!” 🤲🏼 ffa

vrijdag 1 mei 2026

HET DUISTER HEEFT PLAATS GEMAAKT IN LICHT IN MIJN LEVEN

Martijn (26): “Jarenlang had ik last van depressies en allerlei lichamelijke klachten. Ik gebruikte allerlei medicijnen. Doktoren en therapeuten wisten niet wat ze met me aan moesten. Bij de crisisdienst werd ik na een paniekaanval weggestuurd, omdat ze niets voor me konden doen. Ik voelde me niet geliefd, niet gehoord en niet begrepen. Ik had mijn christelijke opvoeding achter me gelaten en hield me bezig met hekserij en satanisme. 🙇🏾
  Hetduister 

Toen ik 22 jaar oud was, werd ik door kennissen uitgenodigd voor een Alpha. De eerste avond was ik helemaal in het zwart gekleed en droeg ik laarzen en handschoenen met spikes. Toch werd ik liefdevol geaccepteerd. Ik kon er mezelf zijn. In de gesprekken trapte ik wel tegen de Bijbel aan. Toch was er steeds iets wat me trok om naar de Alpha-bijeenkomsten te blijven komen. 🙇🏾 

 Alpha heeft een groot verschil gemaakt in mijn leven. Al mijn negatieve gedachten en twijfels schoven opzij. Ik ontdekte dat je een persoonlijke relatie met God kunt hebben. Ik kende Hem als een strenge God met het wijzende vingertje. Maar bij Alpha heb ik God leren kennen als een liefdevolle Vader die altijd bij me is en geen oordeel over me heeft. 🙇🏾 

 Inmiddels geef ik zelf Alpha. Een betaalde baan is voor mij nu nog geen optie. Door Alpha te geven heb ik het gevoel dat ik bijdraag aan de maatschappij, dat geeft mij zoveel voldoening. Ik geniet er enorm van als deelnemers tot nieuwe inzichten komen en groeien. alphanederland 🙇🏾 

  DE AARDE VAN JE HART Bezoek: https://www.5fchurch.org/blog/the-soil-of-your-heart

zondag 26 april 2026

ZE VOND DE KERK SAAI

 

TOT DAT ALLES VERANDERDE 

 ‘Is dit het nou?’ Dat dacht Rosa (19) vroeger vaak als ze in de kerk zat. Preken duurden lang. De taal was ingewikkeld. En eerlijk? Ze keek vooral uit naar het moment dat het voorbij was. Toch deed ze pasgeleden voorin diezelfde kerk vol enthousiasme belijdenis van haar geloof: “Er is iets in mij veranderd.”⛪ 

 Als kind vond ik het verschrikkelijk als ik soms mee moest naar de ‘volwassen’ kerkdienst. Ik dacht vooral: ‘neee, vreselijk, laat mij gewoon naar m’n kinderdienst gaan!’ En toen ik ouder werd en daar ook niet meer naartoe mocht, dacht ik: Is dit het dan? Is dit waar volwassenen elke zondag naar uitkijken?”⛪
 
“Er was geen bliksem uit de hemel. Geen mega-emotioneel moment waarop alles veranderde. Het ging eigenlijk heel geleidelijk. Ik begon Jezus steeds meer te leren kennen in mijn eigen leven. En toen begreep ik steeds beter wat ik met die preken kon. Het is alsof je een schoolboek openslaat en denkt: wat moet ik hier mee? Pas als je de stof begint te begrijpen, wordt het interessant. Dat had ik met de diensten.”⛪ 

 Mijn verhaal is misschien geen spectaculair bekeringsverhaal. Geen duidelijk ‘voor en na’. Juist dat maakt het voor mij echt. Mijn geloof groeide mee met mij. En dat maakt dat ik nu, op mijn negentiende, met overtuiging kan zeggen: dit geloof is van mij.”⛪ 

 “Mijn geloof helpt me als ik stress heb en faalangst. Inmiddels heb ik geleerd om dat anders aan te pakken. Door dingen bij God neer te leggen, door uit te zoomen. Ik haal geen nachten meer door. De faalangst is niet magisch verdwenen, maar ik heb wel meer houvast gekregen.”⛪ 

 Nu kijk ik heel anders naar de kerk. Ik zit er niet meer omdat het moet, maar omdat ik het wíl. Ik haal er dingen uit die ik kan toepassen in mijn eigen leven. "Afgelopen zomer deed ik belijdenis. Beam 



woensdag 22 april 2026

ZE VERLOOR PLOTSELING HAAR BESTE VRIENDIN👭🏻 👭🏻

 

 ZE WAS IN SHOCK Al jaren waren ze beste vriendinnen: Rosa en Lieze. Ze spraken vaak af na de kerk en hadden het altijd gezellig. Tot Rosa ineens overlijdt. Lieze heeft het hier nog erg moeilijk mee. “Soms komt er een herinnering omhoog en denk ik: oh ja, ze is er echt niet meer…”👭🏻

  vriendschap-bewegende-animatie-0065 
 “De laatste keer dat ik Rosa sprak, was voordat ze op vakantie ging naar Berlijn. Ik heb toen dus ook niet echt afscheid genomen. Van jongs af aan zaten we in dezelfde kerk. “Op het moment dat Rosa overleed, was ik aan het leren voor mijn examens. Mijn moeder vertelde die middag dat de dominee langs zou komen. Toen hij uiteindelijk weg was, kwam mijn moeder naar me toe. Ze zei: ‘Lieze, er is iets heel ergs gebeurd.’ Ik zag aan haar gezicht dat het echt niet goed was. ‘Rosa is overleden.’👭🏻 

 “Na een tijdje werd ik wat rustiger en legde mijn moeder uit wat er gebeurd was. Rosa is dood gevonden in haar bed. Er zijn wat onderzoeken geweest, maar nog steeds is het niet duidelijk waardoor Rosa plotseling overleden is. Het enige wat we weten, is dat haar hart is gestopt. 👭🏻 

 “Rosa’s dood zorgde ervoor dat ik vragen aan God had: ‘Waarom moeten er mensen overlijden? Waarom is Rosa dood?’ Ik was niet boos op God; ik geloof dat Hij voor haar zorgt in de hemel. Sinds het overlijden van Rosa ben ik actiever bezig met mijn geloof. Als ik verdrietig ben of vragen heb, probeer ik dit eerlijk tegen God te zeggen. Dat geeft me rust.” Beam

  Godsliefde